Vedtægter - Alevi Forbundet i Danmark (DABF)

 

 

 

§ 1 FORBUNDETS NAVN OG HJEMSTED:

a)      Forbundets navn er: Alevi Forbundet i Danmark, navnet på tyrkisk ”Danimarka Alevi Birlikleri Federasyonu. (og forkortes på begge sprog som DABF) 

b)      DABF´s hjemsted & adresse: Ringsted kommune, Vibevej 32,  4100 Ringsted – Danmark, officielle hjemmeside er www.alevi.dk 

c)      DABF er paraplyorganisation for Alevi foreninger, institutioner og deres medlemmer i Danmark og udgør den danske gren af den internationale Alevi trossamfund.

 

§ 2 FORBUNDETS (DABF´s) STATUS og FORMÅL:

a)      DABF har til formål at under dansk lov, dyrke Alevi-Bektashi tro, som er en selvstændig syntese-tro, udviklet og institualiseret af Pir Hünkar Bektash Veli og hans følge i og omkring Tyrkiet, i 1200-tallet.

 

b)      Alevierne gudstro og bekendelse er kort den: Enel-Hak (jeg er Gud) at enhed af alt beståen her af mennesket er guddommeligt og har trosbekendelsen; Jeg vil, i HAK – Mohammed –Ali- Hünkar Bektas Veli, det perfekte menneskets vej, vogte (værne om) mine hænder, tunge og lænder, al liv i CEM (forsamlingen), Gud være vidne, shah Amen”. Alevismens (historisk også kaldt Bektashi/Kizilbas) grundlæggende trosforestillinger, ritualer mv. er defineret i et særskilt tillæg og godkendt af ”Pir-trosråd”[1] (præsterådet), samt medlemsorganisationer, som enhver person eller organisation, der måtte ønske det, kan få en kopi af.

 

c)      DABF er medlem af Alevi Unionen i Europa (AABK) som er vores øverste myndighed og underlagt beslutninger herfra. DABF og dermed medlemsforeninger ift, trosmæssige spørgsmål vælger/benytter trosleder ”PIR” (alevi præst) der er uddannet/godkendt af AABK eller dens medlem/ samarbejdsorganisationers respektive trosråd (Pir-råd). 

 

d)      DABF arbejder for et godt og lykkelig liv for sine medlemmer og menneskeligheden: DABF ved at øge sammenholdet og solidariteten imellem Alevi organisationer og deres medlemmer. Bl.a. ved at etablere forskellige institutioner, udgive informationer, iværksætte forskellige aktiviteter mv. støtte, styrke, udvikle medlemsorganisationernes og medlemmernes, trosmæssige, uddannelsesmæssige, kulturelle, sport/sundhed og sociale, almenpolitiske, menneskelige ressourcer, dække deres behov ift., at have et godt og lykkeligt liv. DABF vil igennem kendskab, gensidige respekt og forståelse, medvirke til Aleviernes positiv integration, aktiv deltagelse og bidrag til det danske samfund og menneskeheden.

 

e)       DABF er imod diskrimination: med udgangspunkt i Alevismens universelle lære om ”det perfekte menneske”, ikke vil gøre forskel på folk, pga. religion, sprog, race, nationalitet og køn, samt udvise respekt og tolerance over for anderledes kultur og tankegang. DABF vil til enhver tid, respektere et hvert livs velfærd og rettigheder, øge solidaritet blandt mennesker, forsvare og udvikle demokrati, grundlæggende menneskerettigheder. DABF er partipolitiskneutral og ikke missionerende og tolererer ikke race- eller kønsdiskrimination, voldelig eller blufærdighedskrænkende optræden, er imod krig, rovdrift på naturen og dyrplageri. DABF vil samarbejde med alle institutioner myndigheder, organisationer, der er forenelige med forbundets formål.

 

f)       DABF vil beskytte Alevi tro og sine medlemmer og medlemsorganisationers rettigheder overfor tredje parter, og arbejder for generel accept og officiel anerkendelse af Alevi/Bektashisme som selvstændig tro på lige fod med andre kulturer og trossamfund i Danmark og verden, og der tilhørende rettigheder.

 

g)      DABF tilbyder almen undervisning, foredrag om Alevisme, og efter Alevi tro, tilbyder sine medlemmer service, trosmæssig støtte, omsorg, psykisk, praktisk hjælp og rådgivning fx ifm., navngivelse, vielse, forskellige Alevi ritualer, kriser konflikter, alvorlige sygdom, fængselsophold, dødsfald, begravelse mv.

 

h)      DABF støtter velgørenhed og humanitært hjælp, ved krig, krise, naturkatastrofer, naturbeskyttelse, støtter social svage og udstødte grupper i samfundet, børn og unges uddannelse.

 

§ 3    MEDLEMSKAB

a)      Forenings medlemskab: Som medlem (menighed) af DABF optages: demokratiske foreninger organisationer i Danmark, med over 50 myndige medlemmer (over 18 år), der har Alevi tro og gudsdyrkelse som hovedformål. Medlemmer som enten er født og opvokset i Alevi kultur, og/eller har vedkendt sig til Alevisme og som forening på deres generalforsamling tilslutter sig til forbundets vedtægter og formål. 

 

b)     Ansøgning om optagelse i forbundet som forening, sker på et tilsendt ansøgningsskema, som sammen med foreningens beslutning om deres medlemskab på deres generalforsamling, vedtægter og medlemsliste, returneres til og behandles af forbundsbestyrelsen, som godkender eller afviser ansøgningen i løbet af 3 måneder. Beslutningen kan påklages til DABF på først kommende generalforsamling, hvor et flertal træffer beslutning om optagelse af foreningen som medlem.

 

c)      Medlemsforeningerne skal være demokratisk opbygget og vedtægter og aktiviteter må ikke være modstrid med almene demokratiske principper, dansk lov, DABF`s vedtægter og Alevismens grundlægende principper.

 

d)     I medlemsforeningernes vedtægter skal der fremgå at: 

-        Foreningens navn er: ”By navn og” Alevi Kultur Center eller et navn der direkte henviser til Alevi tro og kultur.

-         Foreningens hovedformål er: At dyrke Alevi tro og Gudsopfattelse.

-         Foreningen opretter et trosudvalg og et ungdomsudvalg (medl. under 30 år), og udpege 1 repræsentant (1 suppleant) fra disse udvalg til DABF’s trodsråd og ungdomsforbund.  

-        Foreningen tilstræber at begge køn (m/k) repræsenteres på alle bestyrelsesposter og udvalg i foreningen.

Nye eller gamle foreninger kan få tilsendt en standartvedtægt for en lokal forening.

 

e)      Medlemslister: Medlemsforeningerne skal løbende indsende, kopi af deres ny medlemmers indmeldelsesblanket til forbundet, samt senest 14 dage før hver ordinære generalforsamling, og skal indsende et dataskema om foreningen, samt en ajourført medlemsliste med fortegnelse over myndige og umyndige medlemmer, over under 18 år.) 

 

f)      Kontingenter - Medlemsforeningernes medlemmer er forbundets naturlige medlemmer, og igennem deres lokale forening, betaler medlemskontingent til forbundet. Medlemskontingentet fastsættes på den årlige generalforsamling. Kontingenterne indbetales samlet efter antal medlemmer, mindst 30 dage før en ordinær generalforsamling.  Forbundsbestyrelsen har mulighed for at bevilge en forening nedsættelse af kontingent, hvis særlige hensyn foreligger.

 

g)      Medlemsforeningerne er forpligtiget til sammen med forbundet at skabe rammer og mulighed for, at medlemmerne kan dyrke deres fælles tro, ritualer og mindst en gang om året afholder Cem-ceremoni for deres medlemmer.  Derudover kan medlemsforeningerne arrangere faste sociale kulturelle uddannelsesmæssige, idræts og integrations fremmende aktiviteter mv. for deres medlemmer og i al almindelighed.

 

h)     Medlemsorganisationerne er underlagt forbundets beslutninger og støtter op om disse. Medlemsorganisationerne er forpligtet til at ændre deres vedtægter ved deres førstkommende generalforsamling, såfremt der er modstrid mellem forbundets eller dansk lov og derefter skriftlig påkræves. DABF kan kræve at en medlemsforenings bestyrelse eller general forsamling samles og træffer beslutning om et eller andet emne.

 

i)       Udmeldelse: Medlemsforeninger kan kun ved opløsning eller flertals vedtagelse på deres generalforsamling hvor over 50 % af medlemmernes er repræsenteret, og skriftlig fremsender beslutningen til DABF bestyrelse, udmelde sig ud af forbundet.

 

j)       Eksklusion: Medlemsforeninger, der ikke reagere på 3 skriftlige rykker på kontingent restance, eller bevidst modarbejder forbundet, kan med forbundsbestyrelsen skriftlige begrundede beslutning, stillet deres medlemskab i bero frem til førstkommende generalforsamling, hvor foreningen har ret til at søge om at få medlemskabet reetableret.  Foreninger, der pga. udmeldelse eller eksklusion ikke længere er medlemmer af forbundet, kan ikke gøre krav på noget, hverken tilbagebetaling af kontingent, bidrag, o.lign. 

 

k)     Æresmedlem: I tilfælde af folk, hvis medlemskab anses for at være særlig gavnlig (dvs. digtere, forskere, forfattere og videnskabsfolk mv.) hvis intellekt, ideer og tanker kan være til gavn for Alevi samfundet, eller bor langt fra en lokal afd. kan indstilles eller skriftlig ansøges om at opnå status som æresmedlem i forbundet. På generalforsamlingen har æresmedlemmer taleret, men ikke stemme- og valgret, og er ikke bundet af kontingent betaling, dog kan der frivilligt doneres et bidrag til forbundet.

 

l)       Individuelt medlemskab af Alevi samfundet i Danmark: Enhver der har bopæl i Danmark, og har aflagt eller indstillet på at aflægge Alevi trosbekendelse i en cem, og går ind for denne og medlemsforeningens vedtægter, kan søge om at blive medlem af Alevi samfundet i Danmark.  Individuel indmeldelse foregår igennem en lokal medlemsforening, hvor ansøgerne vil få eller tilsendt, vedtægter og et hæfte med Aleviernes grundlæggende trosforestillinger, ritualer og principper, samt en standart indmeldelses blanket udstedt af DABF som udfyldes og gives/sendes til nærmeste lokalforening. Lokal foreningens bestyrelse afviser eller godkender ansøgningen og sender en kopi af indmeldelsesblanketten til DABF. Ved afslag har pågældende ret til at klage ved den førstkommende generalforsamling i foreningen.

 

m)    Individuel udmeldelse eller eksklusion af medlemskab; foregår skriftligt igennem en lokal medlemsforening. Individuel udmeldelse sendes skriftlig til den lokale forenings bestyrelse, og er udmeldt af samfundet fra den dato lokalforeningens bestyrelse har modtaget brevet. En lokal forenings bestyrelse, kan med skriftlige begrundelse, ekskludere et medlem, dog har pågældende ret til at få sit medlemskab behandlet på lokalforeningens førstkommende generalforsamling. Beslutningen på generalforsamlingen er gældende.  Personer hvis ansøgning om medlemskab afvist på en general forsamling eller medlemmer, der er endeligt ekskluderet på en generalforsamling, kan ikke søge/ blive medlem i en anden lokal forening under DABF.

 

§ 4    ORDINÆRT GENERALFORSAMLING

a)      Ordinær generalforsamling er forbundets højeste myndighed og samles årligt i foråret med 21 dages skriftlig varsel. Generalforsamling med valg til bestyrelsen afholdes hver 2 år (i ulige år).

 

b)      Alle beslutninger tages med almindeligt flertal blandt de fremmødte delegerede fra medlemsforeningerne. Ved vedtægtsændringer kræves mindst 3/4 fremmøde.  Alle beslutninger tages med åben afstemning, personvalg foretages med hemmelig afstemning og åben optælling.  

 

c)      Delegerede på DABF´s generalforsamling: Hver forening repræsenteres med 1 delegerede pr. 20 medlem, der enten er valgt på deres generalforsamling eller upeget af deres bestyrelse. Underinstitutioner, stiftet af DABF repræsenteres med 5 delegerede. Hver medlemsforening har ret til mindst 1 bestyrelsespost og efterfølgende 1 pr. 51 medlem og DABF stiftede underinstitutioner, har kun ret til 1 bestyrelsespost i forbundsbestyrelsen, som de selv vælger/udpeger og indgiver deres navne til dirigenten, under punkt valg af bestyrelse på DABF´s generalforsamling. Disse valgt/udpegede medlemmer udgør DABF´s hovedbestyrelse. (Suppleanter udpeges af foreningerne efter behov)

 

d)       Valg og stemmeret: Der kan benyttes skriftlig fuldmagt på DABF-s generalforsamling. Medlemsforeninger der ingen delegerede sender ikke deltager i generalforsamlingen, kan ikke blive repræsenteret i hovedbestyrelsen. Alle medlemmer/delegerede er valg- og stemmeberettigede.

e)       Forslag til beslutning på DABF’s generalforsamlingen skal være fremsendt senest 7 dage før til forbundets bestyrelse.

 

f)       Dagsorden for ordinære landsmøde:

1-      Valg af dirigent, referent og 3 stemmetællere (medhjælpere).

2-      Aflæggelse og godkendelse af bestyrelsens beretning og regnskab

3-      Aflæggelse af beretninger fra medlemsforeninger, stående udvalg og institutioner.

4-      Indkomne forslag.

5-      Hovedbestyrelsens budget og forslag til aktivitetsprogram

6-      Valg/udpegning af hovedbestyrelse og suppleanter. (kun ulige år)

7-      Oprettelse af evt. udvalg, udpegning af medlemmer.

8-      Fastlæggelse af kontingenter

9-      Valg af revisor og 1 suppleant

10-   Eventuelt og afslutning

 

g)      Ekstraordinær generalforsamling afholdes efter forbundets bestyrelsesbeslutning og/eller skriftlige anmodning fra 1/3 af medlemsforeningerne og indkaldes med mindst 14 dages skriftlige varsel med dagsorden, der ønskes behandlet på den ekstraordinære generalforsamling.

 

§ 5    BESTYRELSEN

a)       Antallet af bestyrelsesmedlemmer svarer mindst til antallet af medl. organisationer, og hver 51 medlemmer giver 1 repræsentant i bestyrelsen (+ supplementer) som udpeges for 2 år, af medlemsforeninger, derudover bestå af formændene for Trosråd og ungdomsforbund..

b)      Bestyrelsen udgør forbundets ledelse mellem to generalforsamlinger. Bestyrelsen vælger en direktion som mindst mødes 8 gange årligt, minimum bestående af formand, sekretær, kasserer og formændene ad DABF underorganer. Bestyrelsen konstituerer sig selv herefter for evt. andre poster og udvalg. Desuden fører bestyrelsen minimum en beslutningsprotokol, regnskab og forenings- og medlemsliste.

 

c)      Bestyrelsen mødes mindst 4 gange årligt og derudover efter behov.  Bestyrelsen og eller generalforsamlingen kan efter behov oprette underudvalg /arbejdsgrupper blandt medlemmerne, (fx kultur- og undervisningsudvalg, presse- og informationsudvalg,) og uddelegere ansvar og opgaver til disse. I fald et medlem ikke kan deltage i et møde kan suppleanten indkaldes, og hvis et medlem uden begrundelse ikke møder frem til 3 bestyrelsesmøder i træk, tiltræder suppleanten til denne post.

 

d)      Bestyrelsen udfører sine opgaver efter bedste evne, fuldfører generalforsamlingsbeslutninger, handlingsplaner, og arbejde indenfor dansk lovgivning og indenfor nærværende vedtægters rammer. Bestyrelsen er ansvarlig overfor generalforsamlingen. Ved stemmelighed i forbundsbestyrelse eller andre udvalg og organisationer er det den til enhver tid siddende formands stemme, der er afgørende.

 

e)      Bestyrelsen har tavshedspligt om hvad de erfarer om enkelte medlemmer i forbindelse med bestyrelsens arbejde. Bestyrelsen må ikke udlevere medlemslister eller oplysninger der måtte kunne identificere enkelte medlemmer, medmindre de pågældende medlemmer er indforståede hermed eller det er et lovkrav.

 

f)       Bestyrelsen sørger for koordinationen mellem medlemsforeningerne, sørger for arbejdsfællesskab og repræsenterer forbundet i ind- og udland. Forbundsbestyrelsen kan søge om medlemskab af bevægelser og organisationer, der har formål, som er foreneligt med forbundets egne.

 

§ 6          DABF´s institutioner, underorganer:

a)      Trosråd (Pir-præstrådet): Rådets opgave er efter Alevi tro og ritualer (cem-ritual, vielse begravelse m.m.,) at yde service for medlemmer og medlemsorganisationer i al almindelighed. Hver forening repræsenteres i rådet med 1 ”Pir” (præst) og/eller 1 ”rehber” (vejviser) + suppleant, der er vagt på deres general forsamling eller udpeget af bestyrelsen. Rådet vælger selv sin formand og forretningsorden mv., og udfører sine opgaver under hensyntagen til forbundets vedtægter og Alevismens grundlægende troslære ritualer og dansk lovgivning. Rådets forretningsorden godkendes af forbundsbestyrelsen. Rådets formand er født medlem i forbundsbestyrelsen og varetager ikke andre poster i DABF´s bestyrelse.  Rådet repræsenteres med 5 delegerede på DABF´s generalforsamling.

 

b)      Alevi Ungdom DK (AU-DK): er DABF´s ungdomsforbund, har sin egne vedtægter bestyrelse og selvstændig økonomi. AU-DK arbejder sammen med DABF og dens øvrige organisationer og udfører sine opgaver under hensyntagen til forbundets vedtægter og Alevismens grundliggende principper og dansk lovgivning. AU-DK´s formand, er født medlem (og næstformand er suppleant) i forbundsbestyrelsen. AU-DK repræsenteres med 5 delegerede på DABF´s generalforsamling.

 

§ 7    FORBUNDETS ØKONOMIADMINISTRATION

a)     Forbundets indtægter består af medlemskontingenter, donationer, evt. offentligt tilskud samt indtægter opnået ved diverse aktiviteter. Forbundet engagerer sig ikke i forretninger, der ikke er forenelige med organisationens formål og giver kun tilskud til formål, der har almenbefolkningens interesse eller er forenelig med organisationens formål.

 

b)     Til forbundets daglige drift kan kassereren eller formanden alene eller sammen, disponere over forbundets kontoer. Ved køb og salg af fast ejendom, og kræves generalforsamlingens godkendelse. 

 

c)     Regnskabsåret følger kalenderåret (1.1 - 31.12), og regnskabet skal være påtegnet af forbundets revisor forinden fremlæggelse på ordinær generalforsamling.  Såfremt der modtages offentlig støtte og det kræves fra offentlige myndigheder, skal regnskabet derudover være revideret af en registerirret eller statsautoriseret revisor. 

 

d)     Forbundet tegnes i økonomiske og juridiske henseender af forbundsformand og eller kasserer.  Over for evt. personer med tilgodehavender eller institutioner, er forbundet kun ansvarlig forpligtiget med egne indestående midler, hverken bestyrelsesmedlemmer eller medlemsorganisationer eller menige medlemmer er personligt forpligtiget.

e)     Bestyrelses medlemmerne arbejder frivillig, har ingen har krav på løn, vederlag for deres bestyrelsesarbejde i forbundet. Bestyrelsen kan dog beslutte at udbetale transport godtgørelse til møder eller andre konkrete udgifter direkte forbundet med bestyrelsesarbejdet. Dette afskærer dog ikke de pågældende fra at modtage løn, godtgørelser gaver mv. fra forbundet og andre ydelser fra medlemmer eller andre, der ikke er forbundet med bestyrelses arbejde. Bestyrelsen kan ansætte en sekretær og eller adm. direktør, og uddelegere opgaver og ansvar til pgl. medarbejdere.  

§ 8    OPLØSNING AF FORBUNDET

a)      Til beslutning om opløsning af forbundet kræves mindst 51 % fremmødte og 3/4 af de afgivne stemmer på hinanden 2 følgende generalforsamlinger, hvoraf det sidste skal være skriftligt indkaldt med 21 dages varsel og udtrykkeligt med dette formål. 

b)     Ved forbundets opløsning tager den opløsende generalforsamling beslutning om forbundets eventuelle midler (efter evt. gæld mv., er betalt) skal gå til medlemsforeningerne, eller anden organisation med lignende formål som forbundet og/eller til en til en almennyttig organisation i Danmark. Generalforsamlingen ud over dirigenten udpeger 2 personer til at gennemføre opgaven.

 

§ 9    SLUT BESLUTNING:

a)      I tilfælde af emner der ikke fremgår af disse vedtægter gælder dansk- og/eller EU-lovgivning.

b)      Forbundet er stiftet d. 11.9.1999 og er d. 25.10.2007, (j-nr. 435608) efter dansk lov, godkendt som trossamfund af kirkeministeriet. Vedtægterne (§1b, §4b,§5a & §6b) er sidst ændret på forbundets ordinere generalforsamling d. 30.04.2011

 

________________________________________


[1]   PIR = Pir er fællesbetegnelse for mandlige DEDE og kvindelige ANA ”præst” i Alevi tro)

 

 

NOTE: Alevisme og Alevi Forbundet i Danmark er d. 25. oktober 2007, (j-nr. 435608) efter dansk lov, godkendt som trossamfund af kirkeministeriet (se http://www.familiestyrelsen.dk/11/godkendte-trossamfund/oevrige-menigheder).

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Eksempel på  medlemsforenings vedtægter

 

(..By navn...............) Alevi Kultur Center  - Vedtægter

 

§ 1.  Foreningens navn og hjemsted:

              Foreningens navn er ........................Alevi Kultur Center. Hjemstedet er ……………….Kommune. Bestyrelsen skal have bopælsadresse i ……………………… kommune.

 

§ 2.  Foreningens formål:

a)      Hovedformål: At dyrke Alevi tro, kultur og gudsopfattelse.

b)      Foreningen kan være medlem af Alevi (trossamfundet) Forbundet i Danmark (DABF), men har sine egne vedtægter. Foreningen arbejder sammen med DABF for at medlemmerne kan dyrke deres fælles tro og traditioner, kan styrke medlemmernes viden, ressourcer, etik, moral, sammenhold og identitet og medvirke til at dække deres menneskelige behov, hjælpe medlemmerne til et godt og lykkelig liv i harmoni med naturen og samfundet.  

c)       Derudover er det foreningens formål, at arrangere fælles, frivillig, almennyttig folkeoplysende virksomhed for medlemmerne, især for børn og unge under 25 år. Sociale, kulturelle, oplysningsmæssige og idrætsaktiviteter som: 

–    Fodbold, svømning, bordtennis, håndbold, lejrskoleophold, fitness, kursus i kost og motion. mv.

–    Musik, sang, folkedans, kurser, kulturelle arrangementer, koncerter, teater, udstillinger og tilbyde kulturformidling og foredrag.

–    Skabe sociale og kulturelle netværk. Forebygge misbrug, vold, kriminalitet og sociale problemer.

–    Skabe faste, trygge fritidstilbud og væresteder for børn, unge og ældre (i visse tilfælde også specielle hold for kvinder, - i andre tilfælde for mænd/kvinder).

–    Lektiehjælp, undervisning i brug af edb, Internet mv., motivere unge til at tage en uddannelse.

–    Medvirke til at udvikle medlemmernes almene viden og menneskelige, faglige ressourcer og kompetencer. Dermed søges at opnå selvforsørgelse.

–    Arrangere foredrag, debat, information og oplyse om aktuelle, sociale, politiske og sundhedsmæssige emner. Skabe debat og dialog.

–    Øge børn og unges medbestemmelse, inddragelse i demokrati, foreningsarbejde og tilrettelæggelse af fællesaktiviteter 

–    Tilbyde social juridisk rådgivning og tolkebistand,

–    Øge det gensidige kendskab, venskab, respekt og forståelse imellem danskere og etniske grupper og deres tro og kultur og medlemmernes integration. Deltage aktivt i medlemmernes inddragelse i forenings-, fritid-, kultur-, samfunds- og arbejdslivet.

d)      Foreningen er parti-politisk neutral og ikke missionerende. Foreningen samarbejder med alle private offentlige organisationer institutioner og støtter alle aktiviteter, der falder indenfor foreningens formål, og arbejder for, at mennesker lever venskabeligt sammen, uden at gøres forskel folk pga. deres tro, race, hudfarve eller nationalitet.

 

§ 3. Medlemskab:

a)      Alle der går ind for foreningens formål og vedtægter, respekterer almene menneskerettigheder og demokrati­ske idealer, samt betaler deres kontingent, kan blive medlem af foreningen. Medlemsoplysninger videregives til Alevi Forbundet i Danmark. Organisationer og andre interesserede, der ønsker det, kan blive støttemedlem med frivilligt bidrag, men de har ikke valgret og stemmeret. Anmodning om medlemskab rettes til foreningens bestyrelse. Normalt optages hele husstanden som medlem dvs. alle der bor i samme adresse.

b)      Medlemskab ophører automatisk; ved dødsfald, skriftlig udmeldelse, eller ved manglende betaling af medlemskontingent (efter 3 rykkere).

c)        Medlemmer, der modarbejder foreningen, kan med bestyrelsens skriftlige begrundelse ekskluderes af foreningen. En eksklusion skal godkendes af den nærmest følgende generalforsamlıng hvor et ekskluderet medlem selv eller en repræsentant for medlemmet har taleret under sagens behandling.. Ved eksklusion eller ophør af medlemskab har medlemmet ikke ret til at få sit indbetalte kontingent eller støtte tilbage.

d)      For at være valgbare og have stemmeret til generalforsamlingen, skal medlemskontingenterne være indbetalt 14 dage før generalforsamlingen.

 

§ 4. Generalforsamling: 

a)      Den ordinære generalforsamling er foreningens højeste myndighed og afholdes en gang om året, i første kvartal, med mindst 21 dages skriftligt varsel. Alle medlemmer er valgbare og stemmeberettigede  Der kan opstilles og stemmes med skriftligt fuldmagt.

b)      General forsamlingen er beslutningsdygtig med over 50% fremmøde. Alle beslutninger vedtages med simpelt flertal og åben stemmeafgivning; valg til bestyrelsen (personvalg) foretages ved hemmelig afstemning og åben stemmetælling. Ved valg til bestyrelsen og evt. andre udvalgsposter tilstræbes at begge køn og unge under 25 år er ligeligt repræsenteret.

c)       På generalforsamlingen eller på et varslet medlemsmøde oprettes et ungdomsudvalg og et trosudvalg og der vælges mindst 5 medlemmer til hvert udvalg.

d)      Ved vedtægtsændringer kræves der over 60 % fremmøde til generalforsamlingen. Hvis der ikke møder 60 % indkaldes til en ny generalforsamling, hvor der kun kræves over 50% fremmøde for evt vedtagelse af ændringen.

e)      Forslag, der ønskes vedtaget på den ordinære generalforsamlingen, fremsendes skriftlig til bestyrelsen senest 7 dage før generalforsamlingen. Det tilstræbes, at indkomne forslag til generalforsamlingen, bestyrelsens beretning, regnskab mv. fremlæges i foreningen eller sendes med post til alle medlemmer et par dage før generalforsamlingen.

f)        Dagsorden på den ordinære generalforsamling.

1.   Valg af dirigent og referent.

2.   Godkendelse af bestyrelsens beretning.

3.   Godkendelse af årsregnskab.

4.   Indkomne forslag, herunder aktivitetsplan og budget.

5.   Valg til bestyrelsen (7 medl. + 2 supp), (vælges for 1 år)

6.   Valg af 5 delegerede til forbundet, evt. andre udvalgs medl. (vælges for 1 år)

7.   Fastsættelse af medlemskontingenter.

8.   Valg af revisor + 1 suppleant.

9.   Eventuelt.

g)      Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes med 14 dages skriftlig varsel af bestyrelsen, eller ved ­1/3 af medlemmernes skriftlige anmodning herom med angivelse af det forslag, der ønskes forelagt på generalforsamlingen.

 

§ 5. Bestyrelsen:

a)      Bestyrelsen består af 7 medlemmer og 2 suppleanter og vælges for 1 år og bestyrer foreningen mellem to generalforsamlinger. Bestyrelsen konstituerer sig selv, med formand, sekretær og kasserer. Desuden fører bestyrelsen mødeprotokol, regnskab og medlemsliste (for medl. over og under 18 år.)

b)      Bestyrelsen afholder møder efter behov, dog mindst 8 gange årligt. Bestyrelsen kan nedsætte forskellige arbejdsgrupper efter behov og videregive eller uddelegere opgaver til andre medlemmer. Suppleanten tiltræder i bestyrelsen, hvis et bestyrelsesmedlem uden afbud ikke møder op til 3 efter hinanden indkaldte bestyrelsesmøder.

 

§ 6. Foreningens indtægter, udgifter, tegningsregler og hæftelse:

a)      Foreningens indtægter, består af medlemskontingenter, støtte, tilskud fra offentlige myndigheder og frivillige bidrag fra private samt indtægter fra foreningens aktiviteter. Foreningen må ikke drive konkurrencegivende (kommerciel) økonomisk virksomhed eller virksomhed, der er i modstrid med foreningens formål. Medlemmer kan ikke få andel i foreningens indtægter. Foreningen må kun give økonomisk støtte til almennyttige formål. ­

b)      Foreningen tegnes udadtil ved underskrift af enten formanden eller kassereren. Ved økonomiske dispositioner udover den daglige drift (over 20.000 kr.), kræves underskrift af både formand og kasserer. Ved dispositioner over 100.000, optagelse af lån, køb salg/pantsætning af fast ejendom tegnes foreningen af den samlede bestyrelse.

c)       Foreningen hæfter kun med sin til enhver tid værende formue. Bestyrelsen og de øvrige medlemmer hæfter ikke personligt for foreningens gæld. Bestyrelsen og foreningen er ikke, og kan ikke, holdes økonomisk ansvarlig for medlemmernes handlinger. Det er det pågældende medlem, eller dennes personlige ansvarsforsikring, der hæfter for/dækker eventuelle skader mm.

d)      Regnskabsåret følger kalenderåret og foreningens årsregnskab skal indeholde alle indtægter og udgifter samt status/formue. Regnskabet skal være revideret af foreningens revisor inden det fremlægges for ordinære generalforsamling til endelige godkendelse. Såfremt det kræves af offentlige myndigheder skal regnskabet også være revideret af en autoriseret revisor.

 

§ 7. Foreningens opløsning:

a)      Foreningen kan opløses eller sammensluttes ved vedtagelse på to af hinanden følgende generalforsamlinger, der er indkaldt med mindst 21 dages skriftlig varsel og hvor over 50 % af de tilstedeværende medlemmer stemmer for.

b)      Ved foreningens opløsning overdrages foreningens midler,­ til Alevi Forbundet i Danmark og eller en almennyttig humanitære organisation med lignende formål i …………………… kommune.

 

        *  *  *

Vedtægterne ændret / godkendt på generalforsamling d. ………… / ……… / 20… .

 

Dirigent                                                      Referent                               Formand                               Sekreter                               Kasserer

 

Underskrifter.........................................................................................................................................................................

 

 

 

Information om Alevi tro og kultur:  Aleviernes tro er en syntese tro fra Tyrkiet. Alevierne anser Gud, mennesket og naturen som en enhed og mennesket som guddommeligt. Aleviernes grundlæggende værdier og principper er viden, kærlighed, universelle menneskerettigheder, frihed, fred, venskab, lighed, solidaritet, respekt tolerance.  (Yderligere information om Aleviernes tro og kultur mv. kan fås ved henvendelse til foreningen eller på www.alevi.dk )


 

[1]   PIR = Pir er fællesbetegnelse for mandlige DEDE og kvindelige ANA ”præst” i Alevi tro)