Alevisme - de undertryktes tro

07. nov. 2006 13.09 

Alevisme er en blandingsreligion fra Tyrkiet. Den består af elementer fra bl.a. gammel tyrkisk folketro, kristendom og buddhisme, men den er især en fortolkning af islam.

Hvor størstedelen af Tyrkiets befolkning bekender sig som muslimer inden for sunni-retningen, er alevismene en fortolket udgave af shia-islam.

Udgangspunktet for shiitterne er, at Muhammeds fætter, Ali, var den rette efterfølger (imam) til at føre islam videre. Navnet alevi hentyder både til Ali, men betyder også lys eller flamme. Lyset er det, alt er skabt af, ifølge alevismen.

Ali og hans to sønner, Hüseyin og Hasan
Ali og hans to sønner, Hüseyin og Hasan

Alevierne har troen på Ali som den rette efterfølger til fælles med andre shiitter, men så ophører lighederne også. Faktisk giver det god mening at beskrive alevismen i modsætning til islam.

Forskelle mellem islam og alevisme
Først og fremmest overholder alevierne ikke islams fem søjler - trosbekendelsen, bøn, faste, almisse og valfart - forstået som religiøse bud man skal overholde. Der findes faste i alevisme, men den ligger ikke i ramadan og er frivillig.

Alevierne har ikke en enkelt hellig tekst som f.eks. Biblen eller Koranen, men en del hellige tekster til brug ved gudstjenester, bøger om troens grundprincipper og etik, og beretninger om hellige mænd og martyrer.

Skelsættende er især gudsopfattelsen. Gud, der kaldes HAK, er nærmest en enhed mellem Allah, Muhammed og Ali. Samtidig søger alevierne at opnå enhed med Gud, noget den ortodokse islam afviser. Det er dog en udbredt tanke hos sufierne, de islamiske mystikere, som alevierne også er inspireret og vokset ud af.

Alevierne skelner ikke mellem rent/urent og ting, der er tilladt (halal) eller forbudt. Derfor spiser de gerne svinekød og drikker alkohol. Det kræves dog, at man er ren, dvs. har været i bad, inden man deltager i en gudstjeneste.

En anden vigtig forskel er synet på ægteskabet. Bryllup mellem fætter og kusine er forbudt. Og børnene skal selv være med til at acceptere forældrenes valg af deres kommende ægtefælle.

Da alevierne ikke praktiserer bøn ligesom muslimerne, mødes de derfor heller ikke ugentligt i et bedehus. Deres vigtigste gudstjeneste er den årlige cem (udtales djem), der foregår i et slags tempel, et cemevi.

En vigtig del af cem'en er den rituelle dans, semah.
En vigtig del af cem'en er den rituelle dans, semah.

Kilder:

  • Feramuz Acar: Alevi-Bektashismens Grundprincipper, Randers 2006
     

Alevierne i Tyrkiet

07. nov. 2006 13.27 

Alevierne stammer fra Tyrkiet og er som gæstearbejdere og indvandrere kommet til Europa, heriblandt Danmark, fra 1970'erne og fremefter.

I Tyrkiet var de tidligere ofte samlet i landsbyer i landområderne, men i løbet af det 20. århundrede flyttede de også ind til de store byer. De er i dag organiseret i ca. 500 foreninger, som er samlet i paraplyorganisationen Alevi-Bektashi Federasyonu (Alevi-Bektashi Forbundet). Dede-rådet (præsternes råd) er den øverste myndighed og står for uddannelse af dedeer.

Alevismen er ikke anerkendt som religion i Tyrkiet, selvom cirka     25 % af de ca. 70 mio. tyrkere anslås at være alevier. Anerkendte religioner er først og fremmest islam (i sunni-udgaven), græsk-ortodoks kristendom og jødedom. Kristne og jøder udgør dog et ubetydeligt mindretal.

Den manglende anerkendelse betyder bl.a., at alevierne ikke får støtte til uddannelse af præster (dedeer), til bygning og vedligeholdelse af templer (cemevi'er) og ikke kan foretage juridisk gældende vielser.

Forbudt eller tilladt religion
Ifølge alevierne i Danmark er alevismen en forbudt religion i Tyrkiet (Alevi - Bektashismens Grundprincipper, s. 51, Randers 2006).

Der er dog ikke tale om et reelt forbud mod at tro på eller praktisere alevisme som privatperson, men den manglende anerkendelse og nogle statslige restriktioner gør det svært at samles om troen.

Den tyrkiske forfatning forbyder nemlig broderskaber, der er en vigtig del af aleviernes måde at danne fællesskaber på. Den forbyder også foreninger at samles under et religiøst navn. Derfor er mange alevi-menigheder opkaldt efter den landsby, de ligger i, og deres templer eller bedehuse bliver kaldt for kulturcentre.

Forbudene, der blev indført af Kemal Atatürk, den tyrkiske republiks fader, i 1925, skulle sikre, at foreninger ikke samledes om statsfjendtlig virksomhed. Samtidig blev der oprettet et departement, der skulle tage sig af de religiøse anliggender, kaldet diyanet.

I praksis er det orienteret mod sunniislam og har nogle ret ensidige definitioner af religion. Bl.a. afvises anerkendelsen af alevismen som religion med, at der spilles musik til gudstjenesten (cem). Det gør man nemlig ikke inden for sunni-islam.

Derudover bliver skolebørnene i dag undervist i sunniislam. Det er kun tilladt for kristne og jøder at blive fritaget fra undervisningen. Så selv om republikken Tyrkiet officielt er en sekulær stat, er der i praksis tale om en slags stats-islam, lidt ligesom den danske folkekirke.

Kilder:

  • Feramuz Acar: Alevi-Bektashismens Grundprincipper, Randers 2006
  • Mehmet Ümit Necef, lektor på Center for Mellemøst-studier, Syddansk Universitet
  • Katja Maria Aarø Pakalski: Genoplivning af etnicitet blandt alevier i Danmark, speciale fra Københavns Universitet, 2000. Tilgængeligt på Alevi Forbundet i Danmarks hjemmeside - link nedest på denne side
  • Tina Magaard: Sekularisering på tyrkisk, kronik i Berlingske Tidende 5/10 2005
  • Peter Clarke (red.) : Islam, i Routledge serien "The World's Religions", London 1990
     

Alevierne i Danmark og Europa

07. nov. 2006 13.39 

Der er ca. 200 alevi-organisationer i Europa, som er organiseret i Alevi Unioen i Europa, der har hjemsted i Tyskland. Herfra uddannes eller godkendes dedeer (præster), som bruges rundt omkring i de europæiske forbund, bl.a. i Danmark.

Man ved ikke nøjagtig, hvor mange alevier, der bor i Danmark, men et forsigtigt bud fra forskningen er 6500, mens "Forbundet af Alevi-foreninger i Danmark" selv skyder på ca. 10.000. Det afgørende er dog ikke, hvor mange de præcis er, men at alevierne i løbet af de seneste 10-15 år har organiseret sig og arbejdet for at udbrede kendskabet til deres tro og kultur.

 

Feramuz Acar, formand for aleviforbundet i Danmark
Feramuz Acar, formand for aleviforbundet i Danmark

Der er ni danske alevi-foreninger, som er samlet under Forbundet af Aleviforeninger i Danmark. Formanden for forbundet er Feramuz Acar, som medvirkede i Himlen over Danmark. Der er ikke nogen dedeer i Danmark endnu, men forbundet arbejder på at få uddannet dansk-tyrkere til dedeer i fremtiden.

Alevierne er ikke godkendt som trossamfund i Danmark, men har her i 2006 ansøgt om godkendelse og venter nu på afgørelsen.
 

Skrevet af: Uffe Holmsgaard Eriksen

Links

 

Gud, frelse og højtider

07. nov. 2006 13.58 

Først og fremmest tror alevierne på, at alt er en enhed. Det vil sige, at Gud, mennesket og naturen er en enhed. Gud er skaberen, og fra ham er der udgået to lys - et ydre, Muhammed, og et indre, Ali. De betragtes både bogstaveligt, men også symbolsk som guddommelige. Det er det indre lys, der er det vigtigste. Men Gud bekendes altid som HAK-Muhammed-Ali, en enhed af Gud, Muhammed og Ali.

Mennesket når Gud gennem kærlighed. Alevierne lægger vægt på, at man ikke skal nære frygt for Gud og derfor ikke overholde ydre love (som sharia). Det er det indre, der tæller. Det gælder om at elske betingelsesløst. Frelsen, eller den fuldstændige enhed med Gud, sker gennem opøvelse i kærlighed, hvor man går gennem fire porte.

Her går man Guds vej, Hak-yolu, og bliver til sidst kamili insan, det perfekte, guddommelige menneske. Portene er åndelige, moralske stadier, hvor man skal øve sig i bl.a. tro, mådehold, tolerance, lære de mystiske hemmeligheder og til sidst blive ét med Gud, en-el HAK.

Selve ordet HAK betyder også sandhed, retfærdighed og virkelighed.

Derudover ærer man også de 12 imamer, hvoraf den første er Ali. De 12 imamer fungerer som vejvisere gennem de fire porte. Det er især Alis søn Hüseyin, der betragtes som symbol på undertrykkelse. Han blev dræbt ved massakren i Kerbela i 680. I dag fejres hans dødsdag som en højtid.

De tolv imamer, som æres af alevierne.
De tolv imamer, som æres af alevierne.

Hjertets Mekka og Düskün
At man skal arbejde med det indre betyder også, at alevierne ikke regner det geografiske Mekka for noget, men i stedet placerer det inde i menneskets hjerte. "Hjertets Mekka" skal derfor passes på og æres gennem venskaber, kærlighed til medmennesker og alt det skabte.

Den højeste straf inden for alevismen er at dræbe et andet menneske med fuldt overlæg, altså forbryde sig mod kærligheden, Hjertets Mekka. Eftersom alle mennesker betragtes som guddommelige, er dette ikke kun en forbrydelse mod et enkelt menneske, men mod Gud. Hvis man gør det, udstødes man fra menigheden på livstid.

Hermed bliver man düskün, fredløs eller synder.

Højtider
Den allervigtigste ceremoni er cem, den årlige gudstjeneste. Den ligger for det meste i vintermånederne.

Præsten, dedeen, leder cem'en. Han bruger i forkyndelsen en saz, Tyrkiets mest populære strengeinstrument. Saz'en kaldes af alevierne for Telli Kuran, en strenge-koran.
Præsten, dedeen, leder cem'en. Han bruger i forkyndelsen en saz, Tyrkiets mest populære strengeinstrument. Saz'en kaldes af alevierne for Telli Kuran, en strenge-koran.

 

Man kan holde tre dages frivillig faste d. 13-15 februar til minde om profeten Hizir. Hizir var ifølge myterne engang fattig og måtte sulte i tre dage i træk. Hizir hjælper folk i nød på landjorden.

Der fejres nytår på Alis fødselsdag, Sultan Nevruz, den 21. marts. Her markeres samtidig, at foråret er kommet, og alting begynder påny. Festen er overtaget fra den persiske kalender.

En særlig traditionel forårsfest holdes d. 6. maj, nemlig Hidrellez fest. Den fejrer også Hizir og hans profet-kollega, Ilyas, der hjælper folk i nød på havet. Forårsfesten er en afslappet skovtur i det grønne, gerne tæt ved havet, hvor man spiser mad og danser.

Frokost i det grønne. Hidrellez-festen fejres som en skovtur tæt på vand og land.
Frokost i det grønne. Hidrellez-festen fejres som en skovtur tæt på vand og land.

 

Nogle kommentar til udsendelsen om Alevisme på DR2.

Kære Alevier
 
Mit navn er Judith Frennung. Jeg har med interesse lært om jer via DR2. Og siden har jeg læst en smule på nettet.
 
Jeg tilhører den voksende skare af danskere, der er dybt bekymrede over forskellige former for fundamentalistisk magtmisbrug. Ikke mindst den, der kommer fra Islam.
 
Før i tiden var jeg meget glad for, at der kom så mange mennesker fra andre kulturer til Danmark. I dag har jeg noget blandede følelser.
 
En af de begivenheder, der fik min usikkerhed til at vokse, var mødet med en begavet, kultiveret og akademisk uddannet mand fra Egypten. Ved et middagsselskab for en del år siden snakkede vi filosofi. Jeg spurgte til sufisme og fortalte, at jeg selv er buddhist. Hans svar var stille og roligt, at jeg var en forbandet hedning, der fortjente at blive henrettet. Det svar har jeg aldrig glemt.
 
Derfor voksede min glæde og mit håb for verden, da jeg fandt ud af, at I eksisterer. Tak for det - og tak for jer.
 
God vind til jeres arbejde med at gøre op med jeres undertrykkelse og blive frie i jeres tro.
 
Kærlig hilsen Judith Frennung
Kære DABF
 
Jeg har i aften set Himlen over Danmark og blev meget fascineret over, hvad jeg hørte og så.
Da jeg ikke kan tyrkisk, var jeg meget glad for at kunne læse lidt på dansk på jeres hjemmeside.
I vores vestlige verden tager vi ofte afstand, før vi når til indsigt og fordybelse, både fordi vi tror vi allerede ved bedre og fordi det er nemmest at generalisere. Med andre ord er islam nemt at overskue og ikke værd at spilde tiden med.
Og efter vi fik Luther og Grundtvig er vi jo frelste her i Danmark - og gået i stå.
Jeg mener nu godt vi kan lære og bør lære af andre - selv den dag i dag.
Og jeg lærte i dag.
Derfor er det en god dag.
Et trossamfund må ikke stå stille men skal følge med tiden, hvis det skal overleve.
De fleste trossamfund låses med tiden fast af kræfter, der ikke tør møde fremtiden.
Og så har endnu en reaktionær fraktion set dagens lys og er klar til kamp.
Ikke kampen for at klare fremtiden men kampen for ikke at forsvinde i fortiden.
En indre kamp, som ikke kan vindes, og hvor kontrasten mellem hvad der var og hvad der er, forøges med hvad der kommer.
Jeg synes jeres trossamfund, hvad enten det er anerkendt eller ej, lever op til både at kunne levere varen i forhold til fortid (nostalgi, historie) og nutid (samfund, indflydelse) og fremtid (at kunne dække nutiden betyder i sig selv at man har fulgt med fremtiden - og det skal man blot blive ved med).
Respekt.
Jeg er ikke religiøs, men de værdier som jeg mener DABF står for, kunne sagtens være en del af vores grundlov, og den er med de fejl og mangler som den har, meget god at leve under.
God vind fremover.
Jeg synes livet er for kort til dødstrusler og for kedelige at skrive.
Det er meget sjovere at glædes og feste med andre.
Derfor bør de, der har overskud, vise det for andre, og glædes sammen, så den varme, alle rummer, også de, der ikke ved det, åbner op og deler ud af deres varme, så kærligheden spredes bland os.
Der er ganske vist lidt guddommelighed i os alle - vi skal blot se lidt efter.

Med venlig hilsen
 
Henrik Bak Heyde
 
tak for en meget oplysende og god udsendelse iaftes "himlen....."
jeg undrer mig over at en trosretning som en tredjedel af tyrkiets befolkning tilslutter sig , kan leve så anonym en tilværelse.
jeg vil opfordre jer til at komme meget mere frem i medierne, så vi kan få et mere nuanceret syn på tyrkiets muslimske befolkning - og 10.000 troende i danmark.
det virker som en meget sympatisk og humanistisk tilgang til religion.
mvh
Marion NIelsen
Jeg har lige set om jeres tro på DR2 - det var meget interessant.

Jeg er glad for at høre mit fællesskab er med jer.


hilsen
Bendt
 
Hej dabf
 
Jeg er 43 og "etnisk" dansker.
Jeg har boet i 9 lande i min tid, bla. 4 år i Israel/ Palæstina havoraf 2 år var i hjertet af den gamle by i Jerusalem.
Der så Jeg dagligt, hvorledes folk idet ene øjeblik måde var utrolig religøse og i det næste var ifærd med at snyde, svindle stjæle eller på anden mådeudnytte en eller anden.
 
Bla. derfor var det utroligt forfriskende at se udsendelsen om alevisme.
 
Hvis Jeg var et religiøst meneske så var det nok noget i stil med alevisme Jeg ville foretrække..
 
Jeg ønsker jer alle held og lykke med fremtiden.
 
Håber, at det en dag blive "legalt", at "dyrke" alevisme overalt, hvor man har lyst til det, uden at blive forfulgt af magtgale personer.
 
God jul og godt nytår
 
Per Sørensen
Danmark

 


hej mit navn er Ole MJ
jeg vil takke jer for et godt program jeg lige har set på dr1 jeg ønsker for
verden at der var mange flere
af jer så tror jeg at jorden var et langt bedre sted at være.ja det var bare
dejlig at se.jeg syntes også at det var godt pga.det mest er om de negative
dansker fra andre lande vi ser om i offentlige rum.jeg håber at der vil
komme meget mere af det.for jeg tror at det meget handler om uvidenhed at
der er rasisme og hellig krig jeg tænker at det ikke kun er muslimer der
holder hellig krig men også kristne.jeg følte at den måde du tolkede det at
tro på gud meget er den måde jeg selv praktisere min tro på.
ja men hjertelig tak for den udsendelse. må gud være med jer.
med venlig
hilsner
Ole
 
Jeg faldt ved at tilfælde over DR2's tema om Alevisme, og jeg må indrømme at det er første gang jeg nogensinde har hørt om alevitter/alevier (?) og deres/jeres tro.
Og det fik mig til at smile og jeg smiler stadig :)
Jeg vil gerne takke for at min horisont er blevet udvidet.

Med mange hjertelige hilsner
Mia Anthonia
 
Til Feramuz
 
Hvor det dog varmede mit hjerte at se DR2 igår Onsdag d. 8-11-06.
Jeg er selv født og opvokset i Danmark som kristen.
Jeg har dog aldrig været en praktisk udøvende kristen i traditionel forstand.
Dvs. det er ikke mig der slider malingen af kirkebænkene.
Jeg har dog altid været været optaget af historie og dermed også af religion.
For mig er de forskellige religioner kun et værktøj.
Et værktøj som kan bruges til at blive et anstændigt menneske. Et menneske der tager hånd om
sig selv og opfører sig sådan, at andre væsener på vor jord bliver medspillere og ikke modspillere.
Jeg skal ikke påstå, at jeg selv altid er lige fiks i min gøren og laden. Men det er noget, jeg stræber efter..
Hver aften spørger jeg mig selv...
Hvordan synes du selv det gik idag?
Hvad skal du anstrenge dig med?
Hvad kan du være stolt af?
Hvad har glædet dig idag?
 
Hvis det er at være troende..så er jeg det!!
 
Jeg fandt rigtig mange ligheder I jeres og min måde at tænke og leve på.
Derfor...Hatten af for jer og jeres måde at tro på.
 
Skulle du/I tilfældigvis komme forbi Nykøbing Sj.
Så kig ind til mig i:
Silhou1
 
Jeg vil bare sige tusind tak jeres program på Dr2.Det var virkelig godt.
 

Maria

 

Hej!
 
Jeg så udsendelsen i DR2 om jeres tro mm., og blev overrasket og glad, idet alt det du fortalte om i denne, er ting jeg som "indfødt" dansker og ateist, synes er noget som jeg kan forholde mig positivt til!
 
Jeg ønsker dig og dine medmensker alt godt fremover!
 
Med venlig hilsen - Erik Rasmussen.

 

Kære Feramuz,

vi så den allerede på DR2 - det nuancerer forhåbentlig nogle ting, som kun få af os i Danmark hidtil har forstået.

Jeg har tit tænkt på, at der jo er flere ting, vi er enige om, end vi hver for sig er enige med så mange andre om. Og så er vi jo også uenige om noget, ellers ville det være mærkeligt.

Jeg er jo selv ikke noget særligt religiøst menneske, men måske traditionelt og kulturelt meget interesseret i religion, det var et af mine linjefag på seminariet, af den grund synes jeg selvfølgelig også, at det er en spændende udsendelse.

mange hilsener

Ann

 

Tak for en dejlig udsendelse om jeres tro, som man ikke kan andet end beundre for sit menneskesyn. Jeg er selv kristen, men kan fuldt ud tilslutte mig jeres anskuelser og måde, at tænke på, Synd, at I skal være ildesete i jeres hjemland, for hvad er mere vigtigt end som menneske, at leve for at gøre noget for hinanden og holde fred. Er i det samme, som nogen kalder alister? En retning ligesom shia? Jeg har læst på jeres hjemmeside, men kunne ikke rigtig se det der.

Nå, men egentlig ville jeg bare sige, at det var en dejlig udsendelse og selvfølgelig MÅ man i sagens natur være rød, som du siger, når man tror på kærlighed og ligeværd og at man skal dele med hinanden. I mine øjne var Jesus også socialist, men det er der mange, der ikke er enige i. Så skulle de jo sætte deres kryds et andet sted i henhold til deres tro. :

Med venlig, kærlig hilsen mette Strøm

 

Tak for en meget dejlig udsendelse om Alevismen i DR 2 "Himlen over Danmark" i dag. 
Jeg kendte ikke til denne religion, dette livssyn, men er meget positivt overrasket over at der findes så mange mennesker som er tilknyttet og praktiserer denne vej. Jeg kan kun sympatisere med dette livssyn/religion, og Jeres aktiviteter som det blev vist på TV.
 
Der har jo fundet forfølgelse sted af alle religioner, jeg håber at I fortsat kan forkusere mere og mere på det gode i Alevi'en og at praktisere, og ikke bruge kræfter og tanker på negative kræfter udefra.
 
Kærlig hilsen
 
Eva H